Danske forbrugere er ikke umiddelbart tændte på de avancerede funktioner i Microsofts specielle tv-udgave af Windows, der netop er kommet i en dansk udgave.
Det viser en undersøgelse fra analysefirmaet IDC, der har spurgt 1.000 danskere om deres holdning.
Danskerne er derimod mere interesserede i blot at kunne sætte tv-programmer på pause, spole forbi reklamer eller optage tv digitalt.
- Og i det tilfælde skyder man over målet med en Media Center-pc, for man kan få en harddisk-optager, der kan det samme, siger pc-analytiker Anders Elbak.
Kun lidt dyrere
Microsoft frigav den danske version af Windows Media Center i oktober, men ifølge IDC er der langt til et folkeligt gennembrud for specialbyggede pc'er beregnet til at stå under tv'et i stuen.
Til gengæld er det ganske sikkert, at den specielle udgave af Windows XP vil blive udbredt på almindelige pc'er, fordi den kun er nogle få hundrede kroner dyrere end standardudgaven af Windows.
- I USA har omkring halvdelen af nye pc'er Windows Media Center, men langt størstedelen af dem er i et ganske almindelig kabinet og uden tv-tuner, så alt det, der meningen med det, ikke bliver brugt, siger Anders Elbak.
Analysefirmaet spår altså, at specialbyggede stue-pc'er får det svært i konkurrence med den øvrige forbrugerelektronik, der er langt billigere og bliver stadigt mere avanceret.
Skal ses
Ifølge Microsoft har salget i Danmark dog været ganske tilfredsstillende, selv om det er lokale producenter som Amitech, SHG og Midt-Data, der trækker læsset, mens de internationale pc-producenter er langsommere i optrækket.
Produktchef Nis Bank Lorenzen mener, at danskerne ikke efterspørger mere avancerede funktioner, fordi de ikke aner, hvad de går glip af.
- Jeg tror mere, at danskerne ikke er klar over, hvad det er. Man skal se det først, og noget af det vigtigste for os er at få fat i entusiasterne. Det er supervigtigt at få dem i gang, for de kan forklare alle de andre, hvad det er, siger han.
Overraskende salg
Den danske pc-producent Amitech har på få måneder solgt flere tusinde Media Center-pc'er beregnet til at stå under tv'et i stuen, og det er langt over det forventede.
- Vi har både almindelige harddisk-optagere, og så har vi Media Center. For folk, som bare skal have en afløser for den gamle videooptager, er en harddisk-optager fin, men de fleste, som ser Media Center, tænder på den, fortæller salgs- og marketingdirektør Jan Bandsberg Nielsen.
Han mener ikke, at priser på 9.000-15.000 kroner skræmmer forbrugerne væk og nævner, at et salgsfremstød i Bilka gav udsolgt på få dage.
Til gengæld erkender han, at bredbånd og en god fladskærm er nødvendig for at få det fulde udbytte.
Medieforlænger
Både blandt IDC, producenter og Microsoft er dog enighed om, at det på længere sigt handler om at skabe større mulighed for at styre digitale fotos, musik og video fra tv i hele huset, selvom Media Center-pc'en står i eksempelvis kælderen.
Den nye Xbox 360 fungerer som sådan en Media Extender, men hvis den alene skal bruges til at distribuere tv-signaler, er den både stor og dyr til formålet.
- Distributionen af signaler i huset er noget, der virkelig skal gøres noget ved, men der er ikke så mange alternativer. Det ville være rart med et tv-netværk i huset af høj kvalitet og til lav pris, siger Jan Bandsberg Nielsen fra Amitech.
Hos Microsoft understreger Nis Bank Lorenzen, at det er den vej, udviklingen går.
- Vi kigger blandt andet på, at en Extender også er noget, der kan indbygges direkte i LCD-fjernsyn, så det ikke er en dims, man skal have stående. Det er ikke teknologi, vi har i dag, men det vil være logisk at bevæge sig den vej, siger han.
IDC forventer, at kun ganske få procent af det samlede pc-salg i Danmark næste år vil være Media Center-pc'er beregnet til at stå under tv'et. Microsoft regner med, at halvdelen af alle nye pc'er inden sommer vil have Windows Media Center installeret.